Hotel Rwanda

hotel_rwanda_la.jpg image by ayannod

Har just sett denna film o det var den starkaste film jag sett på mycket länge!
Nu är den ju inte en ny film, nog 5 år på nacken nu tror jag. Men en film man MÅSTE SE! 
En sann historia om folkmordet i Rwanda.
För 15 år sedan skedde den mest sinnessjuka etniska rensingen mänskligheten har beskådat.
Under en tre månaders period blev över 1 miljon Tutsi flyktingar brutalt mördade av Hutu rebeller i Rwanda.
Trots att vi lever i en värld av ändlösa kommunikationsmedel o ett nyhetsamhälle som aldrig sover lyckades
resten av världen stänga sina ögon för vad som pågick. Men en person vägrade blunda.


I många fall slår vi i västvärlden oss för bröstet o säger hur duktiga vi är.
Vi hjälper till både här o där. En klapp på axeln för oss!
Jo, där det finns ekonomiska intressen ja! Där går det bra att hjälpa till,
för då tjänar vi en slant på det i slutändan.
Men i Rwanda fanns det inga sådana intressen o då beslöt väst sig för att ta hem sina medborgare medans tid var, innan slakten fullbordades.
Jag kände mig skamsen då jag såg filmen..Den vite mannen..hurra för honom..eller? Skulle inte tro inte det.
Så många som behövde vår hjälp...
Skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här men jag tror ni förstår hur jag känner.
Ska gå o lägga mig nu o ägna en tanke åt alla de som bad om hjälp men inte fick någon.

Godnatt o sov gott o en stor kram åt er alla! / Anders

Kommentarer
Postat av: Susanne

Godmorgon!!!! Ja den filmen verkar vara något att titta på. Dax för mig att åka till gymmet. Ha en bra dag. Kram Susanne

2009-09-14 @ 07:48:06
URL: http://vejers.blogg.se/
Postat av: karola

Det låter som en sevärd men lite tung film att se....

2009-09-14 @ 10:23:16
URL: http://alltidinredning.blogg.se/
Postat av: Eva

Låter verkligen som en intressant film, även om den är "tung".

Kram på er

Eva

2009-09-14 @ 11:39:57
URL: http://detspokar.blogg.se/
Postat av: Sanna

Hej.

Det är verkligen en se värd film. Jag har den själv hemma och har sett den ett x-antal gånger.

2009-09-14 @ 12:31:10
URL: http://scstenberg.blogg.se/
Postat av: Vera

Jaha ja... uppdatering färdig!



Anders, om du vill kan jag komma med lite fler brädor samt spik så har du riktigt säkert fullt upp... för räkna det kan du rätt bra... trots kill-förlusten i lördags "host" ;)



Ha´re göttast!!

KRAM på er!

2009-09-14 @ 16:42:09
URL: http://vera-med-flera.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Vad hette du nu igen?:
Kom ihåg mig?

Har du mail?: (publiceras ej)

Visst hade du en blogg va?:

Skriv nåt här:

Trackback
RSS 2.0